26 - 04 - 2011 - Toeristentreintje in gebruik
Maandagavond 18 april zal misschien niet met gouden maar in ieder geval wel met vergulde letters in de annalen van Stichting Promotie Workum zijn bijgeschreven. Op die avond werd namelijk het door genoemde stichting aangekochte toeristentreintje met enig officieel vlagvertoon in gebruik gesteld. Daartoe waren een redelijk aantal belangstellenden naar het stadhuis in Workum getogen, waar dit feit plaatsvond.
Voorafgaand aan die handeling, bestaande uit het verwijderen van enige in het kader van versiering aangebrachte vlaggetjes, verwelkomde in de kantine van het stadhuis Henk Visser, het gezicht van VVV/Promotie Workum, met een kort en ter zake doend woord de aanwezigen, veelal genodigden. Een jaar of zes geleden, aldus een terugblikkende voorzitter Visser, werd de eerste aanzet gegeven tot de realisatie van dit project. Toen kwamen namelijk ideeën naar buiten om de vergane glorie van de stoomtrein op het traject Sneek - Stavoren nieuw leven in te blazen. Daarop inhakend zou het mooi zijn als de verwachte stroom toeristen, die in Workum tussentijds een `luchtje wilde scheppen', sneller dan op de al eeuwenlang gebruikelijke manier - archaïsch wel geduid als `per pedes apostolorum' - naar het centrum van de stad zou kunnen worden gebracht.
Aldus ontstonden de eerste hersenspinsels om de bezoeker via een voertuig naar stad en ommeland, met name de camping, te brengen en op te halen. In het verleden schafte de vereniging Plaatselijk Belang om onder meer die reden een janplezier aan. Helaas was dat lang niet rendabel genoeg en de mankracht om enkele koetsiers warm te krijgen voor dit gebeuren was niet voldoende aanwezig. Nu dus gekozen voor een aan de grote stoombroer verwant treintje. Vorig jaar werd daar mee proef gereden. Hakkepuffend spoedde het gevaarte zich door de stad, grote niet van nostalgie ontblote rookwolken over de Wymerts blazend
De eerste commentaren waren niet direct enthousiast en, stelde Visser, menigeen vroeg zich af, doocht dit wol, hoe soe dit komme. Toen de balans werd opgemaakt en het gehuurde treintje al lang weer op zijn uitvalbasis terug was bezorgd, bleek uit de bijgehouden statistieken dat het ding eigenlijk in een behoefte voorzag. Met die uitkomsten in de knapzak stak Promotie Workum van wal, met het mag gezegd Klaas van der Heide als grote inspirator om, indien de benodigde pecunia konden worden verzameld, te proberen zelf een treintje aan te schaffen. Zelfs naar Duitsland werd een reisje gemaakt om een dergelijk voertuig te bekijken. Ter plaatse werd informatie ingewonnen en ervaringen werden uitgewisseld om goed beslagen op het ijs te verschijnen bij de mogelijke geldschieters.
Voor dat financiële aspect werd met name een beroep gedaan op gemeente en Plattelandsprojecten. Door de gemeente Nijefurd werd onder aanvoering van wethouder Eiling met enthousiasme bijstand verleend en ook mag met ere Plattelandsprojecten worden genoemd. Die laatste instantie wist zodanige financiële paadwizers te vinden in het voor de gewone burger met vele voetangels en booby-traps getooide subsidielandschap, dat men het resultaat van die inspanningen op 18 april voor de ingang van het stadhuis den volke kon tonen. Niet mag worden vergeten, aldus Visser, dat de royale steun van het Workumer bedrijfsleven (bijna 90% van de aangeschreven bedrijven heeft een bijdrage geleverd) een positieve uitstraling had op andere subsidiegevers. Breed gedragen dus en dat trekt vaak twijfelaars over de streep, of is een mogelijke voorwaarde van een instantie om gelden beschikbaar te stellen.
Tot slot en bijna ondergesneeuwd in de emoties van het moment, aldus Visser, mag eigenlijk de meeste dank richting de vrijwilligers gaan, die dit voertuig in beweging houden. Want zonder dat enthousiasme en die inzet is dit project - en vele andere projecten - een kort leven beschoren.
De verdiensten van één vrijwilliger, die dan wel niet met zijn naam in de krant wil, mogen daarbij wel even speciaal onder de aandacht van de lezers worden gebracht. Hij heeft gezorgd voor de technisch perfecte staat van het voertuig met volgwagons. Daarenboven heeft hij een constructie bedacht en vervaardigd waardoor het mogelijk is om zonodig op een vlotte manier een complete bank uit een wagon te verwijderen zodat er ruimte is voor bijvoorbeeld een rolstoel. Promotie Workum koestert daarom deze mensen die de vaart er - letterlijk - inhouden.
Buiten voor de poorten van het stadhuis werd vervolgens door Sjors Eiling, nu ambteloos burger, en Maarten Offinga, wethouder, enige orde geschapen in een wirwar van vlaggetjes. Toen die operatie tot een einde was gebracht, niet geheel vlekkeloos volgens insiders, besteeg vrijwilliger Tjitte Huitema, de machinistenzetel en met genodigden en filmende pers aan boord werd de maidentrip van het treintje gemaakt. Men had daarvoor een parcours gekozen dat in wielerkringen wel geduid wordt als een rondje om de kerk. Tweemaal 'cirkelde' het gezelschap via Stedspôle en Skil rondom de nog in restauratie zijnde St. Gertrudiskerk. Overigens, volgens de onlangs op de kerk herplaatste weerhaan leek het dat het treintje op deze bijzondere avond wel met enige tegenwind te kampen had. Maar wie er oog voor had, kon uit de stand van de windvaan op de naastgelegen 'tsjokke toer' een andere conclusie trekken...
En gelet op de uitzonderlijk hoge temperatuur voor de tijd van het jaar, zal het de lezer niet verwonderen dat sommige heren er de voorkeur aan gaven om in 'it boesgroen' op hun zetel in de wagon plaats te nemen. Rest te vermelden dat het voertuig er `kreas' uitziet en niet onbelangrijk, geluidloos door de straten van Workum zal rijden. Het aandrijvingsmechanisme wordt namelijk in beweging gebracht door stroom van een paar sterke accu's. Naar velen denken heeft deze manier van voortbewegen de toekomst. Ook dat gegeven heeft subsidiegevers overgehaald om te participeren in de financiering, zo bleek uit opmerkingen in de wandelgangen. Wat dat betreft loopt Workum dus al een klein eindje voor het energieorkest van de toekomst uit. Na afloop van deze maidentrip volgde in het stadhuis nog de overhandiging aan Promotie Workum van een plaquette, die aan het voertuig zal worden bevestigd, waarop de deelnemende bedrijven zijn vermeld.
Tenslotte mag ,voor alle duidelijkheid in dit kader worden vermeld dat de in de provinciale pers opgedoken suggestie dat dit treintje onderdeel uitmaakt van de Friese Stoomtrein Maatschappij naar het rijk der fantasie kan worden verwezen. Dit initiatief is geheel en al een Workumer aangelegenheid, waarvan acte. Om in de stijl van de bestuurde-ren van onze vermaarde ijsclub te eindigen: laat de toeristen maar komen, de trein staat gereed.
Bron: Workumer Krant Friso

<< Terug
|