HOME FOTO'S INFORMATIEF BRIJBEK LINKS CONTACT
Choose your language:      nederlands   deutsch   English   Francais nieuws agenda activiteiten

Archief:

2021
  • 15 juli
  • Onrust op Camping It Soal in Workum
  • 'Onze' skûtsjes klaar voor IFKS
  • Een nieuw vlaggenschip
  • Glasvezelstation wordt verplaatst
    >> meer

    2020
  • Muzikant
  • Fyftich jier lyn 31 december
  • Raad denkt goed om kinderen in armoede
  • Op de weegschaal van de tijd
  • Bepaald geen hamerstukken
    >> meer

    2019
  • Geweldig entertainment
  • Noard 74
  • Plaatselijk Belang
  • Verkiezing
  • 'Fyts 'm it nije jier yn!'
    >> meer

    2018
  • Fyftich jier lyn
  • Voetbalcafé een succes
  • Nieuwjaarsconcert Crescendo
  • Bibliotheek
  • Tarief liggelden aangepast
    >> meer

    2017
  • Rebus
  • 21 december 1967
  • Beoogd college
  • Duurzaamheid
  • Kunstbezit Súdwest-Fryslân
    >> meer

    2016
  • Life is Beautiful
  • Fyftich jier lyn
  • Wat sille we no beleve?!!
  • 3 januari Nieuwjaarsborrel Workum
  • Workum van Vroeger en Nu
    >> meer

    2015
  • Carbidschieten op de Stedspolle
  • Fiiftich jier lyn
  • Workum van Vroeger en Nu
  • Kwart miljoen voor Culturele Hoofdstad
  • Album Cor Hunia
    >> meer

    2014
  • Carbid schieten
  • Extra raadsvergadering over lijnopstel
  • Een gezond 2015
  • ‘Nieuwe woorden bij een oud verhaal’
  • Album Cor Hunia
    >> meer

    2013
  • Album Cor Hunia
  • Ernst Langhout en Johan Keus gast op n
  • Opbrengst Serious Request in Workum
  • Nieuwjaarsgroet
  • Workum van Vroeger en Nu
    >> meer

    2012
  • Rock en loll
  • Carbid schieten
  • Veel strijd bij het Ypie van der Werf
  • Loopgroep Workum zoekt trainer!
  • Workumse kunstenaars in Galerie De Ver
    >> meer

    2011
  • Rock en loll 2012
  • Een nieuwe Brijbek
  • Kerstnachtdienst
  • Skil en Nonnestrjitte
  • Brandweer rukt uit voor schoorsteenbra
    >> meer

    2010
  • Rock en Loll 2010
  • Vereniging van de maand
  • workum.nl agendabureau van Workum
  • Ypie van der Werf toernooi
  • Rock en Loll in voorbereiding
    >> meer

    2009
  • Rock en/of Loll
  • Wie maakt de mooiste winterfoto van Wo
  • Album Willem Twijnstra 13c en 14a
  • Nij Marienacker
  • Album Willem Twijnstra
    >> meer

    2008
  • Informatiebijeenkomst en condoleancere
  • Bijeenkomst in Workum druk bezocht
  • Vogelshow
  • FISKKOPPEN
  • Gasexplosie Buterikkers
    >> meer

    2007
  • Slotavond Workum 1100
  • Slot Workum 1100
  • Opening HIP
  • WINTER IN ZWEMBAD DE ROLPEAL
  • Slotavond Workum 1100 jaar
    >> meer

  • 01 - 03 - 2011 - Nostalgische trein onder stoom

    J.P.Dijkstra

     

    Welkom op het station Sneek West, aldus de wervende intro van de presentatie van de Friese Stoomtrein Maatschappij dinsdagavond in de Klameare, waar Max Kooijmans, de voorzitter van de Stichting die de trein gaat exploiteren, voor de verzamelde Workumer ondernemers uit de doeken deed hetgeen participatie in de Trein voor hun kan betekenen. Als tussenpersoon fungeerde de Stichting Promotie Workum en namens die organisatie kon Henk Visser een redelijk aantal bezoekers, potentiële deelnemers in de opinie en filosofie van Kooijmans, welkom heten.

    Daarna was het woord aan Kooijmans, die zo’n vijftien jaar geleden, toen hij als leerling-stoker op een authentieke loc in Engeland, de gedachte kreeg om ook iets dergelijks in eigen land op te zetten. Naast de al bestaande Veluwelijn en Hoorn-Medemblik was er zijn inziens, en enkele gelijk begeesterden vielen hem alras bij, behoefte aan nog een dergelijk op de vraag naar nostalgie inspelende spoormogelijkheid. Dat werd uiteindelijk het gebied, waar onderhand vijf jaar geleden het eerste stoomweekend plaats had, onze zuidwesthoek. Nu de testfase, zoals die vijf jaar zijn beschouwd, goeddeels voorbij is, vond vrijdagmiddag 16 februari de aftrap van het project plaats in Sneek, breed gedragen door enkele grote bedrijven, instellingen en de provincie. Vandaar dat gedeputeerde Jannewietske de Vries met veel genoegen die gelegenheid bijwoonde.

    Naast de gemelde bijstand, wist Kooijmans inmiddels een leger van circa 200 vrijwilligers (zonder dure managementjongens in de keten) enthousiast te maken om dit project op de rails te zetten.

    De presentator liet via beamer en scherm de aanwezigen eerst een virtuele reis maken over het beoogde spoortracé. Daarbij vielen muzikale klanken te beluisteren die deden denken aan de filmbeelden uit de Far West toen galopperende cowboys op paarden zorgden voor beveiliging en begeleiding van de mensen die de Union Pacific Railroad aanlegden. De trein zal stoppen in Drylst, mogelijk Aldegea-W, Woarkum, Hynljippen, Kâldum/Molkwar om dan bij het eind- en keerpunt te arriveren in Starum.  Naar de mening en visie van de in marketing uiterst bedreven spreker kunnen ondernemers heel goed inspelen op de mogelijkheden die de Trein voor dit gebied in petto heeft. Zijn marketingstrategie had hij om in stijl te blijven daarom verpakt in een soort van spoorboekje, waaruit hij op bevlogen wijze doceerde. Men verwacht niet minder dan 65.000 reizigers te vervoeren en u als ondernemers in de halteplaatsen kunt een graantje van meepikken van de bestedingen die de reizigers zullen willen plegen. Daartoe dient u alleen eigenlijk in te stappen in de vaak digitale mogelijkheden die wij al hebben ontwikkeld aan de hand van de gegevens die verzameld zijn tijdens de afgelopen vijf jaar Stoomweekend. De verkoop via E-tickets heeft ons een schat aan gegevens opgeleverd, die ingezet gaan worden bij de promotie om het minimaal genoemde aantal klanten in de treinstellen te krijgen, nostalgisch in de sfeer van vervlogen spoortijden ingericht. Kijken in de markt, dat is de voornaamste bezigheid die wij hebben uitgevoerd. Dat is ook de boodschap aan u. Lift mee op de voordelen die wij onder de naam Trainpartner voor u hebben ontwikkeld. Onthoud wat het u oplevert en beslis wat je ermee doet. Vraag je af waarom iets het goed doet in de markt en iets anders totaal niet werkt. Steek dat in je bagage en werk met de uitkomsten ervan, onderneem actie. Vergeet trouwens vooral niet om je gezonde verstand te gebruiken en oefen je in de kunst om iets simpel te houden.

    Er zijn, naar de mening van Kooijmans, twee soorten reizigers, namelijk zij die wel gaan en zij die het niet doen. Die eerste categorie moet je koesteren. Vraag hun om commentaar op het product, de reis, dat je verkoopt. Trek je hun opmerkingen aan, maar vergeet niet nieuwe klandizie te werven. Stilstand is achteruitgang. Zet moderne communicatiemiddelen in om die klanten te bereiken. Wij hebben een website ontwikkeld, waarop zonder al te veel IT-kennis een ondernemer zijn bedrijf kan profileren, met aanbiedingen, arrangementen en dat soort zaken. Want, stelde de marketeer pur sang onomwonden, de toerist brandt het geld in de zak. Zorgt met ons dat het er uit komt en in uw en onze kassa wordt gedeponeerd. Arrangementen met skûtsjesilen, kanovaren, fietsen, sight seeïng , museumbezoek. Het is in dit gebied allemaal mogelijk en ligt binnen handbereik. Stel de bezoeker van uw onderneming een geschenkje in het vooruitzicht. De top van hetgeen in marketingland de reizigerspiramide heet moet je proberen te behouden, en de segmenten die er vlak onder zitten moeten naar die top gebracht worden. Maar vergeet niet dat er aan de onderkant ook potentie zit, die benut kan, ja, moet worden. De Friese Stoomtrein Maatschappij kan u daarbij helpen. Wij ‘bombarderen’ de klanten met beelden en informatie van en over de Trein. Zorgen dat de reiziger weet wie wij zijn, waar wij voor staan. Mogelijke bezwaren moet je met argumenten weerleggen. Kom beslagen op het ijs dus en als je een goed product, en dat is onze reis daar ben ik zeker van, verkoopt komen de klanten wel. Kwaliteit bewijst zichzelf. Onze treinen rijden overigens niet op steenkool, maar zullen op bio-diesel door de zuidwesthoekse dreven toeren. Geen luchtvervuiling, maar wel een nostalgische aanblik met een fraaie stoompluim boven de tsjoekende loc. Dat is het beeld dat wij op een moderne leest geschoeid verkopen. Daarenboven zetten wij op sommigen momenten een diner-trein in. Het succes dat de eerste rit met deze vorm van nostalgie opleverde heeft ons gesterkt in de opvatting dat het een gat in de markt is. Wie wil er nou niet in de sfeer van de ooit beroemde Oriënt-expres door dit rustieke landschap toeren. In wagons die met exotische houtsoorten zijn betimmerd, waar de damasten kleden en het flonkerend kristal van de wijnglazen, karaffen en vanzelf exquise spijzen op de reiziger wachten, de bediening gehandschoend en in smetteloos wit gekleed.

    Marketing van dit product kunnen, moeten wij in onze opinie en strategie collectief doen, dus met de ondernemers in dit gebied. Vergeet niet: Marketing is selling and not telling, aldus een wijsheid uit het marketingjargon van het stoomland bij uitstek, Engeland, de bakermat van de industriële revolutie. Profiteer van onze in database opgeslagen kennis, know-how van de toeristenindustrie, hang uw bedrijf via de microsite aan onze website. Partnership is dan wel geen toverwoord, maar voor uw bedrijf opent het ongetwijfeld vergezichten. Ook de plaatselijke VVV-kantoren kunnen, zullen inspelen op de mogelijkheden van deze Trein, alles met het oog om optimaal de kansen die de toerist biedt te benutten en gebruik te maken van de in te zetten en hun bestaansrecht bewezen hebbende marketing-technieken.

    Op 2 juli zal de eerste trein door het landschap tuffen en dan vervolgens drie dagen per week op verschillende tijden uw stad aandoen. Stap op, profiteer van de voordelen van gezamenlijke publiciteitsinspanningen. Krik uw plaatselijke economie op en beschaam niet de verwachtingen die dit plan bij minimaal 65.000 reizigers heeft gewekt. Mis de trein niet als die straks het Workumer emplacement opstoomt. En wie weet komt het door de NS gesloopte karakteristieke baken in het landschap dat het station ooit was terug, want wat is er nu mooier dan onder een met gietijzeren pilaren ondersteunde lichtelijk met roet besmeurde overkapping uit te stappen en -om in stijl te blijven - met het van pitriet gevlochten valies in de hand je naar de uitgang te begeven. Op weg naar de belevenissen die u, ondernemers van de zuidwesthoek voor de gasten in petto heeft. Aarzel niet, werp een spiering – een snotterpoask - uit om een kabeljauw of een vissoort gezegend met nog grotere afmetingen in uw netten te krijgen. Denk daarbij aan de oude Hollandse zegswijze: de cost gaet voor baet, dat is de visie die er achter steekt.

    In ieder geval wordt, zo bleek uit een in de wandelgangen gehoorde opmerking, voorzichtig aan die mogelijkheid van herbouw van het station gedacht.

    Van de vragenronde werd minimaal gebruik gemaakt. Wellicht was men overdonderd door de met vuur gebrachte visie van een overtuigende debater/marketingspecialist. Festina, haast u, de lijfspreuk van keizer Augustus, dat is de boodschap, maar een enkele Workumer zag je geheel in de trant van de traditie voor zichzelf eraan toevoegen, sed festina lente, maar haast u langzaam. Die mentaliteit is een echte marketingman waarschijnlijk een gruwel, maar heeft wel tot gevolg gehad dat de Trein straks een redelijk ongeschonden gebied binnenrijdt en doorkruist.

    Hoe dan ook, de verschijning van deze stoomtrein zal vele harten, waaronder hoopt de organisatie die van de ondernemers, sneller doen kloppen. En merkte een aanwezige op na de laatste trein komt er de volgende dag opnieuw een trein.

    Bron: Workumer Krant Friso

    foto Henk Gorter

     

     



    << Terug
    Touristinfo

    Bouma kraanverhuur    NEDCAD    
    Jopie Huisman Museum    Touwspecialist    
    Tapijthal Workum    Makelaardij P.J. de Jong    
    Thijs van der Meer Slagerij    De Jong Workum Financieel Advies    
    Natuurvol Tuinen / Arjan Jenema    Op de hoek van de stal    
    Roelof Fopma    Klameare Workum    
    Workumer Jachtservice