Blauwe Engel trok passagiers aan.
Vervoerscijfer steeg enorm
De komst van de ‘Blauwe Engel’ in begin-1953 heeft de belangstelling voor de trein op de Staverse lijn zeer gunstig beïnvloed. Dat het betere materiaal en de snellere verbinding werd gewaardeerd, blijkt uit de vervoerscijfers over 1952 (het laatste ‘stoom’-jaar) en 1959;
de cijfers hebben betrekking op het totale aantal reizigers, dat in- en uitstapt:
1952 1959
Staveren. . . . . . . 78.973 82.855
Koudum/Molkw. 39.907 107.301
Hindeloopen. . . . . 24.745 60.225
Workum . . . . . . . . 115.643 216.445
Sneek . . . . . . . . . . 479.726 990.245
Een belangrijk deel van de toeneming van dit vervoer komt voor rekening van de abonnementenhouders. Zowel de scholieren als de ‘werklieden’ maken in toenemende mate gebruik van de trein; voor de jeugdkaarten kan de toeneming worden gesteld op 144 procent, waarbij het scholierenverkeer uit Staveren iets minder sterk is gegroeid en uit Hindeloopen zeer sterk. Bij de week- en weektrajectkaarten is de stijging rond 140 procent, waarbij opvalt, dat het aantal kaarten uit Hindeloopen afnam en dat uit Workum en Sneek zeer sterk groeide. Ook het totaal der abonnementen steeg aanzienlijk: rond 130 procent. Met andere woorden: het kostbare lijntje naar Staveren is met de intrede van het moderne materiaal aanzienlijk rendabeler (of moeten we zeggen: minder onrendabel) geworden. In januari 1953 reed de eerste diesel een proefrit op de Staverse lijn. De zogenaamde moderne ‘boottrein’.
Goederentrein.
Mantgum, Bozum, IJlst en Oudega (W.) mogen dan voor de reizigers hebben afgedaan, voor de Spoorwegen nog niet. Het zijn nog ‘los- en laadplaatsen’ voor het goederenvervoer en wat dat betreft overtreffen ze stuk voor stuk Hindeloopen. Dat blijkt uit de cijfers van het goederenvervoer (zonder stukgoed) over 1959. In tonnen zijn dat:
aankomst vertrek
Staveren. . . . . . . 107 2208
Koudum/Molkw. 22 3166
Hindeloopen. . . . 5 431
Workum. . . . . . . . 493 4953
Oudega (W.). . . . . - 1691
IJlst. . . . . . . . . . . . - 1401
Sneek . . . . . . . . . . 3804 43927
Bozum. . . . . . . . . . 18 1728
Mantgum. . . . . . . . 158 1566
Het goederenvervoer op de lijn Leeuwarden—Staveren is negen procent van het totale goederenvervoer per spoor in Friesland.
Al met al is het zeer de moeite waard een bezoek te brengen aan het Museum Warkums Erfskip. Met uw museumjaarkaart is de entree gratis.
De expositie is tot stand gekomen met medewerking van Bert Wolters (idee), Frans Berkhout (creatieve vormgeving) en Hans Speertra, Peter van Herp ( technische realisatie).