23 - 09 - 2018 - Gezellige sponsorbarbecue van ons skûtsje
Gezellige sponsorbarbecue van ons skûtsje
Brijbek heeft zijn plekje veroverd
Albert Schootstra
 Foto Klaas Dijkstra |
Het mag dan zo zijn dat het skûtsje De Brijbek nog maar een seizoen namens de stad Workum heeft meegedaan aan de skûtsjesilerijen onder auspiciën van de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS), het schip en zijn bemanning hebben nú al een warm plekje veroverd in de harten van de inwoners van Workum en zijn omgeving. Dat bleek zaterdagavond voor een week toen de bemanning de sponsors trakteerde op een dolgezellige barbecue. Dat gebeurde in de grote loods van de transportfirma E. J. de Jong in Parrega. Een voor de hand liggende locatie, want Bouke-Jan de Jong uit Workum, werkzaam in het genoemde bedrijf van zijn ouders Eelco en Marian de Jong-Dooper, is – als gemeld – samen met Minne Okkema uit onze stad de eigenaar van het skûtsje, de vroegere Nooit Volmaakt van horecaondernemer Cees Riezebos uit Hindeloopen. Bouke-Jan en Minne zijn in de wedstrijden gewaardeerde bemanningsleden op het schip.
Inderdaad: wat was het een gezellige avond. En wat hadden de familie De Jong en de bemanning van De Brijbek de zaken perfect voor elkaar. Er was werkelijk ‘geen nee te koop’ op het terrein van delicatessen voor de barbecue en lekkere drankjes. Dit niet het minst ook door de overheerlijke ‘rikke iel’ van de in dezen zo geroutineerde hand van Joop Ruardi uit Parrega. Maar ook The Bounty Hunters, voor deze gelegenheid bestaande uit twee man, de inmiddels beroemde Johannes Rypma en Hille de Jong, broer van Bouke-Jan, droegen in niet geringe mate bij aan de zo perfecte sfeer. De sponsors konden voorafgaande aan de barbecue een zeiltocht maken op het skûtsje. Dit viel – mede door het feit dat het stevig waaide – ook in buitengewoon goede aarde.
Maar hoe dat allemaal moge zijn, De Brijbek heeft zijn plek dus terdege gevonden in de Workumer gemeenschap. Er zijn inmiddels zo rond de veertig sponsors, aldus Elske Folkertsma, partner van schipper Jeroen Sytsma. Zij heeft een stevige vinger in de pap met betrekking tot de – laten we zeggen – administratieve zaken rond het skûtsje. “Mar der binne ek sponsors dy’t sis mar yn materiaal leverje,” aldus Elske. Wie een beetje thuis is in de wereld van de skûtsjes weet dat het bij heel veel schepen zo gaat. Een werf waar het schip op het droge getakeld kan worden, een administratiekantoor dat voor niets of een zacht prijsje de verzekeringen regelt, een loods waar het skûtsje van een nieuw verfje kan worden voorzien, een verfhandelaar die de verf goedkoop of gratis levert en ga zo maar door. Bij De Brijbek is het niet anders. We noemen maar geen namen van sponsors omdat je dan toch weer mensen vergeet. Bovendien heeft De Brijbek als gezegd al zo’n veertig sponsors en als je die moet noemen wordt dit artikeltje te lang. Hier zij het genoeg te vermelden dat de vlaggen en affiches van alle sponsors de loods sierden. En uit de manier waarop de bemanning van De Brijbek het iedereen met veel succes naar de zin heeft gemaakt spreekt alleen maar hoezeer deze bemanning de sponsors waardeert! Het was geweldig!
In een informatief toespraakje zwaaide schipper Jeroen Sytsma de sponsors lof toe. “Jim hawwe it hielendal mooglik makke,” aldus de schipper. Hij bracht nog even “de moaie IFKS-wike” in herinnering. Het is in deze kolommen al verteld dat De Brijbek keurig achtste is geworden in de zestien deelnemers tellende C-klasse van de IFKS. Jeroen Sytsma en de zijnen hebben zich dus ‘in het linker rijtje’ weten te plaatsen, om de terminologie van de voetbaltrainers even aan te houden. Jeroen memoreerde dat er tijdens de IFKS-week alle soorten wind zijn geweest, van bijna ‘blak’ tot eigenlijk te hard voor de skûtsjes. De Brijbek hoeft trouwens niet teveel wind, zo vertelde hij. “Wy binne better mei wat minder wyn. Mar wy binne bêst tefreden mei ús achtste plakje. Wy hawwe yn de wedstrydwike in falske start hân en in oanfarring, mar ja, dy dingen barre gewoan yn it silen, dat heart der by.” De steun van de sponsors blijft nodig, zo zei Jeroen Sytsma. Er moet in de komende tijd worden geïnvesteerd in een nieuw tuig en de romp en het vlak (de ‘bodem’) van het schip moeten wat vlakker. Bovendien moet er natuurlijk veel worden geoefend door de enthousiaste bemanning.
Maar de toekomst van het skûtsje lijkt gewaarborgd nu de Workumer bevolking het schip zo in haar hart heeft gesloten. Prachtig!
<< Terug
|