15 - 05 - 2018 - Nota terras beleid
“Terrassen geven een stad of dorp vaak een gastvrij aanzien”, zegt wethouder Gea Wielinga. “Bovendien zijn ze economisch aantrekkelijk voor vooral de ondernemers in de horeca.”
Wat verandert er nu? Er zijn toch al vele tientallen terrassen in Súdwest-Fryslân? “Dat klopt”, zegt Wielinga. “Maar een groot deel daarvan is in strijd met het geldende bestemmingsplan. Met dit terrasbeleid willen we het gebruik van de grond en het plaatsen van schermen en andere bouwwerken tijdelijk mogelijk maken, totdat het betreffende bestemmingsplan is aangepast.”
Daarom sprak de gemeente de afgelopen periode met een aantal horecaondernemers en met vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland om te komen tot algemene regels voor de situering van een terras, en het gebruik van meubilair en andere zaken.
Dit overleg heeft geleid tot het ‘Terrasbeleid Súdwest-Fryslân 2018’. “Dit is nog een concept”, zegt Wielinga. “Wij willen andere ondernemers, ook zij die geen horecavergunning hebben, en inwoners nu de mogelijkheid geven hun mening over dit concept te geven.” Het terrasbeleid ligt tot en met 20 juni voor inspraak ter inzage.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân maakt bekend dat met ingang van 9 mei 2018 gedurende 6 weken ter inzage ligt de ontwerp-notitie Terrasbeleid. De ontwerp-notitie is opgenomen als bijlage bij deze mededeling.
Het terrasbeleid is van toepassing op het bouwen en het gebruik van gronden ten behoeve van een terras binnen de gemeente Súdwest-Fryslân. Het beleid geeft daarnaast regels over de situering van het terras, het gebruik van terrasschermen, luifels, overkappingen, parasols en overig terrasmeubilair.
Ook in het “Horecabeleid Súdwest-Fryslân” zijn richtlijnen opgenomen voor het plaatsen van een terras. Het horecabeleid richt zich in de eerste plaats op de bescherming van de openbare orde, veiligheid en van de woon- en leefomgeving. Deze regels blijven onverkort van toepassing en zijn geen onderwerp van inspraak.
De notitie Terrasbeleid ligt van 9 mei tot en met 20 juni 2018 voor een ieder ter inzage bij het Team Handhaving en Toezicht. Op verzoek wordt tegen betaling van de kosten een afschrift van de ontwerp-notitie verstrekt. In deze periode kunnen belanghebbenden schriftelijk hun zienswijze geven op het ontwerp bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest Fryslân, t.a.v. het team THO, Postbus 10.000, 8600 HA Sneek.
Ook is het mogelijk mondeling een zienswijze te geven. Indien u mondeling uw zienswijze wilt geven of nadere informatie wenst, kunt u contact opnemen met Wendy Steevensz van het team Toezicht en Handhaving Omgeving, telefoon (0515) 48 90 00.
<< Terug
|