06 - 09 - 2017 - de Klamesre een half jaar later
DE KLAMEARE EEN HALF JAAR LATER
Onlangs kreeg de bestuursvoorzitter van de Klameare de volgende vraag voorgelegd van een gebruiker: “ Hoe gaat het met de Klameare, ik hoor dat alle gebruikers die de afgelopen jaren gebruikmaakten van de Klameare bijna allemaal zijn vertrokken. Klopt dat?” Dat was voor mij reden om uitgebreid met deze gebruiker in gesprek te gaan.
Zijn alle gebruikers weg? Ik kan gelukkig zeggen dat op één van de biljartverenigingen na, die begin van dit jaar is vertrokken, ook komend jaar iedereen weer van de partij is.
Ik hoorde dat iedereen weg zou gaan, omdat het allemaal zo zakelijk werd en dat het voor de gebruikers niet meer te betalen was. Het klopt wel dat er een aantal zaken zijn veranderd. Als nieuw bestuur kwamen wij al snel tot de ontdekking dat de exploitatie van de Klameare geen kleinigheid is. Er zal veel moeten gebeuren om de exploitatie van de Klameare sluitend te krijgen. Daarvoor hebben we een aantal acties in gang gezet.
Allereerst hebben we afgesproken tijdens het overleg met de gebruikers dat alle gebruikers dezelfde tarieven gaan betalen. We maken alleen een uitzondering voor de tarieven van de zaalhuur. Gebruikers die zeer regelmatig gebruikmaken van de zalen krijgen een korting van 10% of 20% afhankelijk van het aantal keren dat ze komen. Afspraken met gebruikers die meerdere malen per jaar komen, leggen we in een contract vast. Met bijna al deze gebruikers heb ik gesprekken gevoerd en zijn er nu afspraken gemaakt. Bijna alle contracten zijn inmiddels ook al getekend. Gelukkig kunnen we concluderen dat iedereen ook in 2017 / 2018 weer van de partij is. Ik ben daarom een tevreden voorzitter.
Er zijn toch nog steeds problemen met de gemeente of met het gebouw? Ik ben wel positief gestemd, maar dat wil niet zeggen dat alle problemen zijn opgelost. Het meeste belangrijke van het afgelopen half jaar was dat er rust en continuïteit kwam en dat de deuren van de Klameare open konden blijven. Het had niet veel gescheeld of het was mis gegaan, maar gelukkig is dat niet gebeurd.
Zoals iedereen inmiddels weet is er nu een nieuwe beheerder: Stephanie Kreuze heeft het stokje overgenomen van Sylvia Verpoort. Waar Sylvia verantwoordelijk was voor de rust en continuïteit gaat Stephanie, als nieuwe beheerder, samen met het Bestuur verder met de uitbouw van de Klameare. Er zullen nieuwe activiteiten ontplooid moeten worden om de exploitatie sluitend te krijgen. De activiteitencommissie of een aantal mensen daarvan, zal weer bijeen worden geroepen, om verder te gaan waar zij in maart van dit jaar zijn gebleven.
Met de Gemeente Súdwest-Fryslân zijn de betrekkingen gelukkig weer goed. Het Bestuur is met de gemeente aan het werk om in het kader van de overdracht, de exploitatie van de Klameare en aanpassingen aan het gebouw zaken goed op een rij te zetten en goed te regelen naar de toekomst.
In het gebouw zijn de eerste aanpassingen in de afgelopen tijd al zichtbaar of worden in de komende weken gerealiseerd. In de afgelopen maanden is er een nieuwe koffiezetmachine aangeschaft. Er is een nieuwe piano aangeschaft, de verwarming in de kelder is aangebracht en de isolerende geluidswand op de eerste etage is geplaatst. Ook de sloten zijn deels vervangen, zodat we het gebouw beter kunnen beheren. Sinds begin juli wordt er ook al door de inwoners van Workum intensief gebruik gemaakt van de geldautomaat van de Rabobank die is geplaatst. Ook kleinere aanpassingen worden gerealiseerd zoals het ophangen van handdoekhouders op de toiletten, extra verlichting in de Brijbekzaal, beter werkende wifi verbinding in het gebouw, werken aan de aankleding van het gebouw doormiddel van de plantenbakken en schilderijtjes. Nu worden plannen ontwikkeld om een gezellige nazit te realiseren in het gebouw. Begin september volgen aanpassingen aan de keuken en vervanging van de verduistering/zonwering.
Ook de samenstelling van het Bestuur is nog niet geheel op orde. Nu dat iedereen ziet dat er flinke stappen vooruit zijn gezet, hopen we dat er ook mensen zullen zijn die mee willen denken binnen het nieuwe Bestuur. Ik nodig mensen uit om zich daarvoor aan te melden.
Krijgen jullie het voor elkaar en in hoeveel tijd denken jullie dat jullie alles weer op de rit zullen hebben? Deze vraag is niet nieuw en heb ik de afgelopen maanden wel heel vaak gehad. Als Bestuur denken we dat we nog een paar jaar nodig te zullen hebben om met steun van de gebruikers, de bedrijven, de inwoners van Workum en de gemeente de nieuwe Klameare weer volledig exploitabel te krijgen. Ik geloof er in dat we De Klameare weer op de rails krijgen, maar we hebben wel tijd nodig om dit te realiseren. Hierbij moet je denken aan een aantal jaren. Zoals ik eerder zei: ik ben hier heel erg positief over.
<< Terug
|