21 - 08 - 2015 - Werffboat 21 in element
 De eigenaren in hun nieuwe schip. Een vaartuig dat er op alle fronten 'mag zijn'! Foto: Klaas Smit, Smit Publicaties Witmarsum.
Klaas Smit
Ontwerper en bootbouwer Roelof van der Werff uit Workum heeft gisteren voor een week zijn Werffboat 21 opgeleverd en te water gelaten. In meerdere opzichten is de Werffboat 21 uniek: het is een nieuw houten schip, het is duurzaam, comfortabel, stabiel, licht, elektrisch aangedreven, onderhoudsarm én het is één van de wereldprimeurs op de aanstaande HISWA te wate in Amsterdam.
Werffboat 21 is een houten sloep, gemaakt van Accoyahout. Accoya is met azijn verduurzaamd naaldbomenhout en gaat met gemak 50 jaar mee zonder er een vinger naar uit te steken. De Werffboat 21 die maandag 10 augustus ten doop werd gehouden, is het tweede exemplaar. Roelof van der Werff heeft bouwnummer 1 een paar jaar geleden zonder opdracht gebouwd en dit eerste exemplaar gaf de doorslag voor het bouwen van nummer 2.
De eigenaren Frans Rin en Marti van den Akker hebben zich grondig georiënteerd voordat ze Roelof van der Werff de opdracht gaven voor het bouwen van hun Accoya sloep. Met een wensenlijstje trokken ze door Friesland en huurden verschillende sloepen. Hun zoektocht eindigde in Terherne Haven bij Bram Maasdam. Die bekeek het wensenlijstje en zei dat 'hun' boot bij hem in het schiphuis lag. De familie Van den Akker heeft een week gevaren in Werffboat 21 nummer 1 en ze waren verkocht.
Tijdens de tewaterlating haalde Roelof van der Werff aan dat de Van den Akkers bijna een jaar geleden bij hem aanklopten, op 27 augustus 2014. Roelof verwachtte een serie gesprekken over de mogelijkheden, maar aan het eind van de dag had hij de opdracht voor het bouwen van nummer 2 al binnen.
Frans Rin en Marti wilden een houten boot, omdat ze vroeger een op vlam gebouwde 16m2 hebben gehad. Hout ziet er toch het mooist uit, maar ze wilden wel een houten boot met minimaal onderhoud. Het schip moest elektrisch aangedreven zijn, omdat je dan pas stil kunt genieten van de omgeving. Ook aan de Iengte, breedte en diepgang waren eisen verbonden vanwege de ligplaats van het schip. De Werffboat 21 voldoet aan alle eisen.
Tijdens de bouw kwamen ze bijna wekelijks op de werf en in nauw overleg met Roelof kreeg nummer 2 zijn definitieve vorm. Marti van den Akker doopte de boot Marin en wenste haar een behouden vaart. De thuishaven van Marin wordt Goëngarijp. Werffboat 21 is één van de wereldprimeurs tijdens de HISWA te water van 1 tot en met 6 sep-tember in Amsterdam. Wie het schip wil bekijken, kan dat tijdens de HISWA doen.
Bron: workumer krant FRISO
<< Terug
|