22 - 06 - 2012 - Michel Bijlsma wijst de weg in reclame
Albert Schootstra
Een groot hart voor de zaak en een aanstekelijk enthousiasme. Deze wel zeer positieve indrukken neem je mee naar huis na een gezellig gesprek met Michel Bijlsma aan de Learmole in Workum. Op nummer 18 in genoemde straat woont Michel (38) met zijn echtgenote Reinskje Bijlsma-van Rijs (34) en hun dochter Verona die in juli 4 jaar wordt. Maar van hieruit drijft hij ook zijn bedrijf MB Visions, en dat laatste gegeven staat natuurlijk centraal in het geanimeerde onderhoud. MB Visions heeft als ondertitel 'Reclame & advies'. "De doelstelling is om ûndernimmers fierder te helpen," zo licht Michel Bijlsma direct al een tipje van de sluier op. "Wy wolle de bedriuwen helpe troch sjen te litten hoe’t je je as bedriuw ûinderskiede kinne. Dat je bygelyks as ûndernimming in profesjonele hússtyl hawwe en in logo op 'e bus dat wat útstrielet. Sokke dingen moatte gewoan op topnivo. Wy meitsje alles, ek de teksten." Die 'wy' zijn vier vrienden met wie Michel het bedrijf drijft. Zij wonen alom in Friesland, maar afstanden zijn er - zeker via de digitale snelweg -in deze tijd natuurlijk niet meer. leder van de vijf brengt zijn eigen specifieke kwaliteiten in de onderneming in en daarom zijn de hierboven geciteerde woorden van Michel Bijlsma bepaald geen grootspraak. Daarnaar is hij trouwens ook absoluut de man niet. Daarvoor is hij veel te open, enthousiast en vriendelijk. "Wy binne ferskillende minsken, mar wy sitte hielendal op ien lijn."
Het levensverhaal van Michel Bijlsma toont weer eens aan langs welke wonderbaarlijke wegen iemand zijn bestemming kan vinden. Hij is, evenals Reinskje, een rasechte Workumer. Zijn ouders dreven aam de Lutswei in onze stad een caravanhandel. Na de Pipegaal te hebben bezocht ging hij naar de landbouwschool in Sneek. "Hei siet eartiids by de boerehelp en doe like my dat ek wol wat," zo vertelt hij. Het bleek echter toch niet de juiste keuze te zijn en hij stapte over naar het Marne College in Bolsward waar hij de richting transport en logistiek met succes afrondde. Hierna ging hij werken bij 'onze eigen' Workumer 'suvelfabryk'. Via deze werkgever werd hij in staat gesteld zijn certificaat als heftruckchauffeur te behalen. In 1996 haalde hij dit zo belangrijke papiertje en sindsdien is heftruckchauffeur zijn beroep. Ook tegenwoordig doet hij als zodanig nog wel klussen, al hoopt hij natuurlijk dat hij zich in de toekomst helemaal op MB Visions zal kunnen richten. In dat verband is het goed om op te merken dat Michel tevreden is over de gang van zaken in en rond het bedrijf en vooral over het aantal klanten. "Ik hie ferwachte dat it stadiger gean soe foardat ik in klant hawwe soe, mar dat falt o sa ta. Mar ja, fansels, it kin altyd better."
"Op in bepaald momint krige ús heit in âlde kompjûter en dy die it net mear. Ik krige him mei nei hûs en begûn der oan om te prutsen." Op dat moment was Michel Bijlsma verkocht. Hij had zijn nieuwe richting gevonden. Van 1998 tot 2006 dreef hij naast zijn 'gewone' werk als heftruckchauffeur ook al het bedrijf MB PC's. Hij repareerde vooral computers, maar hij werd ook al regelmatig door ondernemers gevraagd voor hen een website te bouwen. Omdat dit bedrijf op den duur niet meer te combineren viel met zijn hoofdberoep moest hij hier een punt achter zetten, maar zijn nieuwe liefde voor de computers en alles wat daarmee annex is had intussen wel een extra verdieping gekregen. Hij 'plunderde' de bibliotheek op zoek naar steeds weer nieuwe computerboeken, kreeg advies van vrienden en kennissen ("Michel, dit wurket sa en dat giet sa") en - het belangrijkste -hij verwierf na noeste zelfstudie het officiële certificaat 'marketing en communicatie'. Vrienden en familie mogen nog steeds wel bij hem langskomen met een kapotte computer, maar hij heeft nu als accountmanager van MB Visions zijn bestemming helemáál gevonden: "Dit is sa leuk om te dwaan."
Op 23 september van het vorig jaar ging MB Visions officieel van start met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel, "mar derfoar wie ik der fansels ek al drok mei dwaande." Waar Michel dus als accountmanager heel veel contact met de klanten heeft, heeft ieder van de vijf in MB Visions samenwerkende ondernemers, als aangestipt, zijn eigen inbreng. Zo heeft de een de zogenaamde DTP-vormgeving en design onder zijn hoede en werkt de ander vooral als art director. Een van de compagnons van Michel maakt prachtige tekeningen gewoon met de hand op papier en kleurt ze dan vervolgens op de computer prachtig in. Enfin, het zij nogmaals onderstreept, MB Visions is van alle markten thuis. Michel Bijlsma heeft intussen aansprekende ideeën over zijn vak. "Websides stiet faak fierstente folle ynformaasje op," vertelt hij, "dat liket suterich en dat hellet it nivo nei ûinderen. Klanten hawwe echt gjin nocht om dat allegearre te lêzen." MB Visions houdt zich daarom ook terdege bezig met markt- en brancheonderzoek en stelt dan verbeterplannen op grond van deze onderzoeken op. Mede hierdoor kan MB Visions ook op een website van een klant "ta de kearn fan de sack komme." Het zijn woorden die Michel Bijlsma vaak gebruikt: het al pratende met een klant tot de kern komen ziet hij als een van zijn belangrijkste taken. Het hoeft geen betoog dat hij het adviseren van klanten aangaande de vraag hoe om te gaan met zaken als Face-book en Twitter eveneens van eminent belang vindt. De expertise van zijn bedrijf is trouwens "hiel breed," zo legt hij - gezien het bovenstaande eigenlijk ten overvloede - nog eens uit. Ik fyn dat machtich om te dwaan en it is yn dizze tiid fansels hiel wichtich."
'Lêstendeis wie ik by in garaazje yn 'e omkriten fan Grou en ik rekke mei dy man yn petear. Him haw ik it ek goed dúdlik makke: soargje dat je yn byld komme en bliuwe. Eltse situaasje moatte je kreatyf op ynspylje. Minsken ûnderskatte de kreft fan in goede webside gewoan en dat is sa spitich. Sjoch, der is faak sprake fan in negative spiraal en dan jouwe de minsken de ekonomyske krisis mar gau de skuld, wylst in goede webside de digitate foardoar ta in bedriuw is. ja, sizze de minsken wol gauris, in webside, ach, dat helps net safolle. Myn dochter, fertelle se dan fierder, hat der wolris mei oan 'e gong west en dat is ek neat wurden. Mar wêr binne je dan mei dwaande? As ik lêst fan 'e rêch haw gean ik dochs ek net nei de bakker? Dan wurdt it tiid om profesjonele help te sykjen. In webside waard faak sjoen as in digitaal folderke en dat moast dan ek nochris sa goedkeap mooglik. Mar in webside is fansels al lang gjin digitaal folderke mear. Mar pas as it nivo goed is bliuwt de ynhâld hingjen." De werkwijze van Michel zal duidelijk zijn: "Persoanlik kontakt, prate, ideeën útwikselsje en fan dêrút de tekst fan in advertinsje of in webside meitsje. safolle mooglik prate om der foar te soargjen dat de klant it sa maklik mooglik hat. En de service is by ús fergees. Wy binne der om bedriuwen te helpen en net om se finansjeel út te klaaien."
De website www.mbvisions.nl vertelt meer over de dienstverlening van Michel Bijlsma en zijn compagnons. Men kan mailen via info@mbvisions.nl en het telefoonnummer is 0515-755201. Het is de moeite waard. "De potinsjele klanten fan in bedriuw dat wy helpe moatte nijsgjirrich wurde en sy moatte nijsgjirrich bliuwe. Persoanlik kontakt is sa wichtich. Yn dizze did hawwe wy elkoar nedich. En as MB Visions kinne wy yn de tsjinstferliening alles dwaan en by ús kinst echt prate fan koarte lijnen. Wy fjochtsje yn dizze tiid tsjin foaroardielen. Wy sykje de saken
út op 'e feiten." Inderdaad: Michel Bijlsma heeft een groot hart voor de zaak. En daarom: heel veel succes! Op ondernemers als Michel Bijlsma mag Workum trots zijn!
Bron: Workumer Krant Friso
<< Terug
|