29 - 03 - 2012 - Moordvrouw zet Friesland goed op de kaart
De afgelopen tien weken hebben wekelijks zo'n 1,7 miljoen kijkers met Friesland kennis gemaakt door de politieserie Moordvrouw. Producent Endemol, RTL 4 en Fryslân Marketing maken de balans op voor een mogelijk vervolg. Afgelopen vrijdag is de laatste aflevering op RTL 4 door 1,5 miljoen mensen bekeken.
Tien weken lang was Friesland het decor van deze nieuwe, spannende serie, met in de hoofdrol Wendy van Dijk. Ook in 'ons eigen' Workum zijn - als gemeld - opnamen gemaakt. De eerste aflevering van Moordvrouw op 20 januari was een kijkcijferknaller met 3,3 miljoen kijkers, mede dankzij de finale van The Voice of Holland. De volgende afleveringen scoorden gemiddeld ruim 1,7 miljoen kijkers per aflevering, een fantastisch resultaat!
Moordvrouw blijkt aan to slaan bij de beoogde doelgroepen. In vergelijking met andere dramaseries kijkt vooral de doelgroep van 20-49 jaar naar Moordvrouw. Opvallend is dat de serie ook bij vrouwen goed aanslaat. Fryslân Marketing is blij verrast door dit kijkcijferprofiel. Er is daarmee een basis gelegd voor een vervolg. RTL en Endemol willen graag door. Fryslân Marketing beraadt zich hier nog op.
Fryslân Marketing is trots op het bereikte resultaat. "Friesland is weer op de kaart gezet. We bereikten er wekelijks een miljoenenpubliek mee," aldus directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing. "We gaan op basis van de behaalde resultaten met elkaar in gesprek voor een mogelijk vervolg. Fryslân Marketing wil haar achterban bier nauw bij betrekken en de daadwerkelijke effecten meten. Zo wordt er opnieuw een imago onderzoek uitgevoerd."
Gezien de stroom reacties op internet verwacht Fryslân Marketing een impuls in het toerisme. Veel mooie locaties in Friesland zijn door Moordvrouw onder de aandacht gebracht. Daarnaast heeft Friesland extra aandacht gekregen in de media tijdens de opnames en rondom de uitzendingen. De serie wordt dit jaar ook uitgezonden in België.
Hoewel de naamsbekendheid van Friesland in Nederland bijna 100 % is, denken veel mensen vooral aan water, bootjes en de Elfstedentocht. Mede door deze serie heeft Fryslân Marketing willen laten zien dat Friesland meer is dan dat. Moordvrouw is een onderdeel van een grote Friese promotie campagne. Het televisieprogramma heeft de mogelijkheid gegeven om het échte Fryslân in al zijn facetten te laten zien in een natuurlijk decor.
Ruim 2 miljoen toeristen weten jaarlijks de provincie Friesland te vinden. Doelstelling van de campagne is dit aantal jaarlijks met 3 % te laten toenemen.
<< Terug
|